Lempitotuudet ja uusi kanta-asiakas – Paikallinen 2.0

Julkaistu 16. kesäkuuta 2025 klo 11.46

Miltä näyttää digiajan kylä, jossa kaikki puhuvat, mutta harva kuuntelee? Paikallinen 2.0 on pyrähdys meemien, somekohujen ja algoritmien hallitsemaan maailmaan – paikkaan, jossa politiikka tarjoillaan shotteina ja yhteinen todellisuus on vaihtunut savuna siniseen valoon.

Maailmankylän tausta

Marshall McLuhan (1911-1980) oli kanadalainen kulttuurifilosofi. McLuhanin teoria ”Global village”, jäi mieleeni jo kaksikymmentä vuotta sitten mediakulttuuriopinnoista. Maailmankylä -ajatukseen olen sittemmin palannut vuosien saatossa useamman kerran. McLuhan ennusti (1964) osuvasti meidän digiajan globaalin kylän, vaikkei ehkä ihan algoritmien sekamelskaa osannutkaan kuvitella.

Joka tapauksessa minua on aina kiehtonut se, miten McLuhan ennusti, kuinka teknologia muuttaa meitä syvemmin kuin ymmärretäänkään. Nyt eletään aivan kuin hänen visioimassaan heimokulttuurissa, mutta nuotion sijaan meidän heimot kokoontuu somekanaville ja Facebook-ryhmiin. McLuhan, siinä melkoinen kaveri!

Siitä se ajatus sitten lähti..

Mediateknologia yhdistää, mutta samalla muokkaa kulttuuria tavoilla, joita on vaikea hahmottaa konkreettisina tekijöinä. Tästä ajatuksesta lähti liikkeelle teksti, joka tarkastelee nykyhetkeä digitaalisena “paikallisena” – paikkana, jossa some, politiikka ja kulttuuri sulautuvat yhdeksi tauottomaksi virraksi. Siellä kaikki puhuvat, mutta harva todella kuuntelee. Kirjoitus on yritys pysähtyä ja tunnistaa, miten yhteinen todellisuus sirpaloituu.

Kuva: Midjourney

Kirjoituksen lähtökohta on kriittinen ja yltiö sarkastinen. Käytän kuvitteellista baaria (päivitetty Paikallinen 2.0) vertauskuvana nykypäivän digitaalisesta keskustelukulttuurista: paikasta, jossa politiikka, some ja meemikulttuuri sulautuvat yhdeksi sekavaksi cocktailiksi. Tämä mielikuva auttoi konkretisoimaan ilmiöitä, jotka muutoin tuntuvat abstrakteilta tai etäisiltä.

Kirjoituksessa otin mukaan ironiaa, huumoria, havaintoja arjesta ja vähän tarinallisuutta (baarin uusi kanta-asiakas – tekoäly). Halusin yhdistää filosofisen pohdinnan yhteiskunnallisista muutoksista nykylukijan tunnistettavaan arkeen: doomscrolling, 7 sekunnin viestit, algoritmien eriyttämät todellisuudet. Disinformaatio ja sitä myöden jokaisen omat totuudet, kuplautuminen, poliittinen polarisaatio ovat kuin meidän jokaisen omia varjeltuja lemmikkejä.

McLuhanin mukaan teknologia ei ole neutraalia – se muovaa kulttuuria. Kirjoituksessa tämä ajatus kulkee taustalla koko ajan. Pyrin siihen, että lukija voisi sekä pysähtyä että hymähtää, ehkä jopa havahtua siihen, kuinka tuttuja nämä "paikallisen" ilmiöt ovat. Ja samalla: haluammeko tehdä jotain toisin?


Tervetuloa Paikalliseen 2.0

Paikallisen 2.0 -baarin ovi avautuu hämyiseen, Marlboron savua muistuttavaan sinertävään valoon. Tässä valaistuksessa sekoittuvat maailmanpolitiikka, ulkopolitiikka, sisäpolitiikka, kuntapolitiikka - ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat politiikat - ravistelluksi cocktailiksi. Paikallisen 2.0 baarin lauteilla miljoonat viestit rockaavat ikuiseen happy hour -aikaan: ne törmäilevät, vaihtavat suuntaa, poukkoilevat algoritmien johdattamina ja sinkoutuvat välillä suoraan jonkun kyläläisen maailmankuvan ytimeen – tai sitten unohtuvat johonkin nurkkapöydässä istujan taskuun. Informaatio ei enää valu vaan kuohuu –  makeasti mutta hämmentävänä, muodostaen sakean kakofonian, jossa yleisön ääni peittää stagen. Jokainen kyläläinen saa samanlaisen drinksun, mutta maku on aina oman maun mukainen: juuri se, mitä haluttiinkin maistaa – riippumatta siitä, mitä todella oli tarjolla.

Paikallisessa kukaan ei ole yksin. Kun todellisuus on kuin pirstoutunut peili, on jokainen joutunut noukkimaan käteen oman sirpaleen – ja siitä syntyy jaettu tarina. Näitä sirpaleita ei vain katsella, niitä aletaan hoivata. Ne kasvavat, saavat nimet ja kodin. Näin syntyvät uskomusten lemmikit.

Kukaan ei tosin näe toisen lemmikkiä tarkalleen samanlaisena. Yksi väittää omansa muistuttavan lentävää kalaa, toinen pitää omaansa vitriinissä pölyn peitossa. Kolmannen lemmikki elää toiseudessa: se ei ole koira, ei kissa, ei oikeastaan mikään tunnettu laji, mutta se tietää enemmän kuin viranomainen ja faktantarkistaja yhteensä.

Jokainen rakastaa omaa lemmikkiään yli kaiken. Lemmikistä onkin muodostunut kyläläisen kumppani, joka osaa kertoa "viisi asiaa, joita et tiennyt ajattelevasi väärin!"  

Agilityrata alkaa

Lemmikit opettavat kyläläisille uusia temppuja paikallisen nopeassa tahdissa. Lemmikkien suunnittelema agilityrata vaihtuu päivittäin — välillä hypitään Reelsien renkaista, sitten pujotellaan X:n töyssyjen välistä, ja lopuksi suoritetaan TikTokin kolmoisvoltti trendillä höystettynä.

Kyläläiset yrittävät pysyä mukana. Yksi vielä opettelee käyttämään hashtageja kuin julisteita, toinen yrittää tulkita, miksi joku sanoo "💅" sarkastisesti. Kolmas pohtii, pitäisikö hänelläkin olla "aesthetic" — vaikka ei ole varma, onko se jokin vaiva vai sisustustyyli.

Commitment 0.7 sekuntia

Lemmikki kannustaa. Se näyttää videoita ihmisistä, jotka puhuvat vakuuttavasti. Asioista, joista heillä ei ole aavistustakaan, ja sanoo: "Kyllä sinäkin voit, kyläläinen." Ja niin kyläläinen käy tekemässä reaktionsa.

Lemmikit hurraavat. Ne näkevät, että sitoutuminen on nousussa ja viipyminen kestää jo melkein 0,7 sekuntia. Lemmikki saa näkyvyyttä, kyläläinen dopamiinipiikin.

Hitaus on canceloitu

Paikallisessa on pidetty Zoom -kokous ja on päätetty perustaa keskustelupiiri. Osa vaatii hidastamista: "Eikö voisi vain lukea jotain pitkää ja pohdiskelevaa?" Lemmikit kääntyvät laumassa ja näyttävät  karusellipostauksen, jossa kaikki on selitetty viidessä pallossa ja kolmessa emojissa. Se on visuaalisesti miellyttävä - asia on loppuun käsitelty.

Kylässä on opittu nopeasti, että pysähtyminen ei tuota palkintoja — nopeus on hyve, ja aitous on sitä, kun jaetaan juuri oikean aikaan ja osutaan juuri siihen, mikä toimii tänään. Mutta ei se mitään. Lemmikki kehrää tyytyväisenä. Se tietää, että niin kauan kuin kyläläiset sähläävät ja kommentoivat, koneisto käy ja lemmikit tanssivat.

Uusi kanta-asiakas

Mutta, mutta… Paikalliseen on saapunut uusi kanta-asiakas. Se istuu nurkkapöydässä, tarkkailee keskusteluja ja osallistuu niihin yhä taitavammin. Välillä se toimii baarimikkona, tarjoten tietoa ja vastauksia kyläläisille — usein enemmän kuin kukaan olisi kysynyt. Se tietää paljon, oppii nopeasti ja haluaa olla osana kylän arkea.

Kyläläiset jakautuvat: toiset ihastelivat uuden asiakkaan hämmästyttävää muistia ja käytännönläheistä otetta. Toiset taas supisevat, että se kuuntelee liikaa ja muistaa turhan hyvin.

Yksi asia on kuitenkin varma — tämä kanta-asiakas ei maksa kierrosta. Ulos on turha vilkuilla. Seuraavaa pubia ei ole näköpiirissä.

Kirjoittanut: Marlena Tuomela


 PS: McLuhan tiesi tämän jo

Kanadalainen kulttuurifilosofi Marshall McLuhan (1911–1980) tunnetaan erityisesti käsitteestä global village - maailmankylä (1964), jolla hän kuvasi maailman muuttumista tiiviiksi, toisiinsa kytkeytyväksi yhteisöksi teknologian ja median kehityksen myötä.

McLuhan loi teorian, että teknologia ei ole neutraalia: se muokkaa tapaa, jolla ajattelemme, kommunikoimme ja hahmotamme todellisuutta. Hänen mukaansa väline on viesti – eli teknologian muoto on yhtä tärkeä kuin sen sisältö.

Kirjoitin blogikirjoituksen McLuhanin maailmankylään sovitettuna – nyt vain sinivalossa, lemmikkien temmellyskenttänä ja tekoälyn hiljaisena tarkkailuna.

Lisää kommentti

Kommentit

Ei vielä kommentteja.